Etelä-Suomen K-senioreiden kevätretki Itä-Suomeen 25.-28.4.2022

with Ei kommentteja

1. PÄIVÄ

VARKAUS-VALAMON LUOSTARI-KOLI

Bussi starttasi klo 8.00 Kiasman pysäkiltä kohti Varkautta, mutta matkalla pysähdyimme Vierumäen Matkakeitaalla sämpyläkahveilla ja otimme Kotkan porukan matkalle mukaan. Sitten kohti Varkautta, jossa Kaks Ruusua ravintolassa meitä odotti lounaspöytä herkkuineen nälkäisiä matkalaisia. Ivar ja Valter Thomenin suunnittelema rakennus sijaitsi Päiviönsaaren ruukkimiljöössä ja oli ennen toiminut kansankeittiönä. Nykyään se toimi lounas ja tilausravintolana. Ruokailun jälkeen ravintolan omistaja ystävällisesti kertoi meille koko talon historian alusta tähän päivään.

Bussin kokka kohti Valamon luostaria ja kahden tunnin esittely tähän Ortodoksisen kirkon kehtoon, vähän matkamuistoja luostarin kaupasta ja matka jatkui kohti kansallismaisemaa ja Kolia. Majoittuminen ja iltapala karjalaiseen tapaan ja sitten nukkumaan.

2. PÄIVÄ

VUONISLAHTI-HATTUVAARA-MÖHKÖ-PARPPEINVAARA

Aamupalan jälkeen matka jatkui Pielisen rantaa pitkin järven toiselle puolelle Vuonislahteen, jossa tutustuimme taiteilija Eva Ryynäsen kotiin, ateljeehen ja Paaterin kirkkoon. Tämä vierailu jätti meihin lähtemättömän muistijäljen ja varsinkin kirkko oli valtavan hieno kokemus meille kaikille.

Matkaa jatkettiin Suomen itäisimpään kylään, Hattuvaaraan, jossa tutustuimme Taistelijan taloon. Talo oli rakennettu kunnianosoitukseksi sotiemme veteraaneille ja siellä söimme maittavan soppalounaan. Opas kertoi Hattuvaaran taisteluista, joisssa oli ollut mukana mm. Lauri Törni ja Mauno Koivisto.

Seuraava kohteemme oli Möhkön ruukkialue, johon tutustuimme oppaan johdolla ja sitten nautimme pullakahvit. Ilomantsin Parppeinvaaraan jatkui matkamme seuraavaksi ja siellä näimme Kenraali Raappanan sinne siirretyn komentokeskuksen, Mesikka eläinmuseon, Karjalapirtin kanteleensoittajineen ja lopuksi saimme vatsamme täytettyä karjalaisella perinneruualla kauniissa Karjalaisravintolassa vaaran päällä ja sitten ajo Joensuuhun yöksi.

3. PÄIVÄ

JOENSUU-KERIMÄKI-PUNKAHARJU-RAUTJÄRVI-IMATRA

Kerimäen maailman suurin puukirkko oli seuraava kohteemme ja opas kirkon portailla meitä siellä jo odottelikin intoa puhkuen. Ei muuta kuin pyllyt kirkon puupenkkiin ja sitten se alkoi. Opas kertoi meille kolmen edellisenkin kirkon tarinat vuosilukuineen ja suunnittelijoiden nimet ja tulipalot ja muut tapahtumat päivälleen. 20 minuutin esittelyn jälkeen päästiin nykyisen kirkon vaiheisiin ja vuosilukujen lateleminen vain jatkui. 45 minuutin kohdalla siirryttiin alttarin vierestä pienempään takakirkkoon, jossa vielä esitys jatkui ja lopuksi hän vielä lauloi meille lähtiäisiksi virren. Näin asiaan innostunutta esittelijää ei ainakaan allekirjoittaja ole ikinä ennen nähnyt eikä kuullut.

Vuorossa oli ruokailu Punkaharjulla ja metsämuseo Lustoon tutustuminen.

Matka jatkui Rautjärvelle jossa saimme tutustua Kollaa ja Simo Häyhä museoon, jossa talvisodan kuuluisimman henkilön elämää oli esiteltynä alakerrassa ja Kollaan taistelusta toisessa kerroksessa. Iltapäiväkahvit museolla ja sitten matka jatkui Imatralle, jossa majoituimme Vuoksen rannalla sijaitsevaan tyylikkääseen Valtiohotelliin.

4. PÄIVÄ

IMATRA-LAPPEENRANTA-KOTKANNIEMI-KOUVOLA-HELSINKI

Aamupalan jälkeen kohti Lappeenrantaa, josta nappasimme oppaan kyytiin ja tunnin kierros kaupungin nähtävyyksiin kuultiin hyvällä ammattitaidolla. Luumäen Kivijärven rannalta löysimme Kotkanniemen museon, joka oli Suomen 3. Presidentin P.E.Svinhufvudin koti ja sitä on hänen neljä sukupolveaan asunut ja ylläpitänyt sen jälkeen. 2000-luvulla Suomen valtio on ottanut vetovastuun sen ylläpidosta.

Lounaan nautimme pian 150 vuotta täyttävässä Kymin Huvilassa Kuusankoskella ja maittavan lounaan jälkeen alkoi kotimatka kohti Helsinkiä.

Matkan opetukseksi voisin todeta, että kyllä Suomessa näkemistä riittää. On mielenkiintoisia matkakohteita vaikka kuinka paljon jokaiseen makuun, on hyviä ruokapaikkoja ja kauniita maisemia ja kun on vielä mukavia matkakumppaneita, niin kyllä kelpaa katsella omaa isänmaatamme.