Etelä-Suomen K-senioreiden koronavuoden 2020 matkat: Varala, Kemiö ja Mikkeli

with Ei kommentteja

LIIKUNTAPÄIVÄT VARALAN URHEILUOPISTOLLA

Etelä-Suomen K-Seniorit ehtivät kokea ”Elämän iloa” liikuntapäivät Tampereella Varalan Urheiluopiston suojissa 3.-5.2.2020 lähes täysin tietämättöminä, mitä tuleman pitää. Reilun kuukautta myöhemminhän Suomi meni lähes kiinni korona-epidemian nostaessa päätään täälläkin niin kuin kaikki nyt tiedämme.

28 osanottajan voimin sauvakävelimme, vesijumpattiin, venyteltiin, tehtiin iloiset lanteet kunto-ohjelmia ja tasapainoiltiin mukavien vetäjien valvovien silmien edessä. Lisäksi uusi mailapeli Pickleball tuli tutuksi ja uusia Robin Hoodeja syntyi jousiammuntaharjoitusten ansiosta Etelä-Suomen Sherwoodin metsiin runsain mitoin lakia valvomaan.

Hyvät vetäjät, mukava henkinen osanottajajoukko, hyvä ruoka ja sopivan kokoinen Urheiluopisto loivat puitteet, jossa kaikki viihtyivät todella hyvin ja niinpä yksimielisellä päätöksellä sinne halutaan mennä jatkossa uudestaan kuntoilemaan.

KAUNIS KEMIÖ JA KESÄTEATTERIA

Heinäkuun 14 päivänä toteutimme jo toimintasuunnitelmaamme merkityn kesäretken Kemiön saarelle 35 seniorin voimin todella kauniin kesäsään vallitessa.

Aloitimme retkemme tutustumalla Kemiön seudusta kertovaan ulkoilmamuseoon ja sen päälle joimme aamupäiväkahvit haitarin säestyksellä. Sieltä matka jatkui paikallisoppaan johdolla Kemiön kivikirkkoon tutustumalla ja sieltä matka jatkui Taalintehtaan tehdasalueeseen tutustuen.

Saaren eteläisin kärki, Kasnäs, saavutettiin ylittämällä komea, korkea silta. Maisemat olivat mitä kauneimmat aurinkoisen, kirkkaan sään ansiosta. Kasnäsissä syötiin kalavoittoisesta seisovasta pöydästä hyvä lounas ja tutustuttiin sataman kesätorin tarjontaan.

Takaisin tullessamme tutustuimme Kemiön oman pojan, Amos Andersonin, rakennuttamaan komeaan kartanoon, jonka peruskorjaustyöt olivat juuri loppusuoralla.

Tämän jälkeen paikallisopas jätettiin Kemiöön ja kun jatkoimme matkaa, niin pidimme keväällä koronan takia siirtyneen vuosikokouksemme bussissa ennen seuraavaa kohdettamme, joka oli kesäteatteri, Teijon luonnonpuiston kupeessa olevassa Mathildedaalin kylässä. Hyvin valmistellut asiat lyötiin äkkiä kokouksessa lukkoon ja päästiin nauttimaan Neil Hardwickin kirjoittaman näytelmän ”Sisko ja sen veli” huumoripitoisesta etenemisestä kauniissa kesäillassa ja kauniissa maisemissa. Huumoripitoinen näytelmä nostatti suupielet ylöspäin vielä kotimatkallakin joten sekin sujui rattoisasti.

ONKO MIKKELIIN MENIJÖITÄ?

Ja olihan niitä, ei junalla vaan bussilla. Näin keväällä koronan takia peruttu Vuosikokousmatka ilman vuosikokousta päästiin toteuttamaan puoli vuotta myöhemmin teatteri- ja Mikkeliin tutustumismatkana 25 seniorin voimin 6.-7.11.2020.

Vierumäen Matkakeitaalla juotiin aamupäiväkahvit ja Hirvensalmen televisiosta tutussa Satulinnassa syödyn lounaan jälkeen saavuimme Mikkelin Scandicin eteen, josta saimme huoneen avaimet näin korona aikana suoraan bussiin. Laukut nopeasti huoneisiin ja takaisin bussiin. Paikallisoppaan johdolla lähdimme tutustumaan Mikkelin nähtävyyksiin kahden tunnin kiertoajelun muodossa ja kyllä mielenkiintoista nähtävää riitti yllin kyllin.

Illalla oli vuorossa Mikkelin teatterissa Minna Canthin kirjoittama Papin perhe -niminen näytelmä, joka oli sovitettu nykypäivään. Ihan hyvä näytelmä ja koronasta oli huolehdittu todella tarkasti. Vaimon viereen ei päästetty, kun oli yksi penkki teipattuna välissä ja rivi kerrallaan johdatettiin tauolla kahville ja esityksen loputtua pois teatterista. Kahvin jälkeen käytetyt maskit kerättiin pois ja jaettiin uudet tilalle.

Aamiaisen jälkeen ehdimme tekemään pienen kävelylenkin, huoneen luovutus ja Bussilla Mikkelin Kenkäveroon. Vanha Pappila oli kierroksen arvoinen paikka kaikkine myymälöineen.

Matka jatkui Mikkelistä Mäntyharjun kautta Voikoskelle, jossa söimme Kirjokiven kauniissa kartanossa lounaan ja kuulimme vanhan emännän kertomana kartanon tarinan. Paikkaa voi suositella vilpittömästi hyvän ruuan ja kauniin ympäristönsä puolesta.

Matkasta voi vielä todeta, että teatterissa ja käymissämme ruokapaikoissa oli korona-asiat hoidettu todella hyvin.