Etelä-Suomen K-seniorien Länsi-Suomen kierros 28.-31.8.2023

with Ei kommentteja

Viime vuonna kävimme Itä-Suomessa, tasapuolisuuden vuoksi suuntasimme 27 K-seniorin voimin Länsi-Suomen nähtävyyksiä tutkimaan.

Matkaan lähdettiin maanantaina aamusella ja ensimmäinen etappimme oli vähän ennen Ilmajokea, Pihlajan Kevarissa, jossa meitä nälkäisiä odotti pohjalainen pitopöytä komeassa maalaismaisemissa kosken rannalla.

Lounaan jälkeen matka jatkui Kyröjoen rannalle, jossa meitä odotti kuuluisan nuijapäällikön, Jaakko Ilkan, nimeä kantava jokilautta. Täysin katettu, punaisen pohjalaistalon ulkoasua muistuttava jokilautta vei meidät tutustumaan Kyrönjoen jokivarsimaisemiin oppaan johdolla.

Risteilyn jälkeen ajoimme Koskenkorvan museoon. Viinamuseossa saimme kuulla kansallisikonimme huikean tarinan ja nautimme viehättävässä pihapiirissä kahvit kossupossujen kera.

Matka jatkui Seinäjoelle, jossa majoituimme Scandic Seinäjokeen, pieni iltaruokailu ja sitten levolle.

Tiistai valkeni aurinkoisena ja päivä aloitettiin reippaasti Kyrö Distillery Companyn tislaamoon tutustumisella ja lopuksi vielä saimme pienet maistiaiset.

Ryyppäämään emme kuitenkaan sortuneet, vaan matkaa jatkettiin Kauhavalle, jossa saimme oppaan johdolla tietoa häjyjen touhuiluista entisaikaan ja kävimme puukkotehdas Iisakki Järvenpään minimuseossa.

Lounaan nautimme Härmän kylpylässä, joka nopeasti tutustuen näytti tosi isolta laitokselta. Meillä kuitenkin matka jatkui kohti Nivalaa, jossa kävimme presidentti Kyösti Kallion ja hänen kuvanveistäjä poikansa Kalervo Kallion museossa. Museolta suuntasimme vielä Nivalan kirkolle, jonka kirkkomaahan Kyösti Kallio on haudattu.

Matkaa jatkettiin vielä Kalajoelle, missä majoituimme Hotelli Rantakallaan jonka lähistöllä kävimme syömässä maittavan savukala-aterian ennen yöpuulle menoa.

Kolmas matkapäiväkin alkoi aurinkoisissa merkeissä ja ajelimme Pohjan-lahden rannikkoa ensin Kokkolaan ja sieltä kaunista rannikkoreittiä pitkin Pietarsaareen. Paikallisoppaan johdolla tutustuimme kaupungin vanhaan puukaupunkiin, kauniiseen kirkkoon, vanhaan ja uuteen satamaan ja päätimme kiertoajelun vanhaan kirkkoherran suunnittelemaan puutarha-alueeseen, jossa joimme kahvit.

Raippaluodon silta oli seuraava kohteemme ja sen juurella söimme lounaan ja sen jälkeen teimme 1,5 tunnin tilausristeilyn Merenkurkun maisemiin Vaasan saaristossa. Risteilyn jälkeen majoituimme Scandic Waskiaan.

Neljäs ja samalla viimeinen matkapäivämme valkeni tihkusateisena ja harmaana. Aamiaisen jälkeen ajoimme Närpiöön, jossa oppaan johdolla kävimme muun muassa kirkonmäellä. Voiton kirkosta vei vanhat kirkko-tallit, joita oli kirkon vieressä n.150 kpl. Punaiset pärekattoiset tallit oli rakennettu hevosia varten ja oli melkoinen näky.

Kiersimme Närpiön keskustassa ja poikkesimme myös tomaatti- ja kurkkuostoksilla kasvihuoneella. Kierroksen jälkeen nautimme lounaan Lind`s Kök`in kasvihuoneravintolassa trooppisten hedelmäpuiden alla ja täytyy sanoa, että ruoka oli hyvää ja paikka todella erikoinen.

Lounaan jälkeen ajoimme vielä Kristiinankaupungin kautta Harjavaltaan, jossa tutustuimme kuvanveistäjä, vapaaherra Emil Cedercreutzin elämäntyöhön. Monipuolinen ja iso museo, jossa oli monenlaista katsottavaa aina sirkuksesta lähtien.

Kahvin jälkeen lähdimme monen monta kokemusta rikkaampina kotimatkalle ja mieleen juolahti jo ensi vuosi ja uudet kujeet. Saattaa käydä niin, että Keski-Suomi nähtävyyksineen odottaa.