Etelä-Suomen K-Seniorit kevätretkellä Norjassa 15.–20.4.2024

with Ei kommentteja

Maanantaina 15.04. kokoontui 38 innokasta K-Senioria Seutulan lentokentälle, josta SAS:in reittilento vei heidät aamusella Kööpenhaminan kautta Norjan öljypää-kaupunkiin, reilun 130000 asukkaan Stavangeriin.

Bussilla siirryimme majapaikkaamme, Radisson Blu Atlantic-hotelliin, jossa majoittumisen jälkeen Senioreita odotti maukas kalalounas ja iltapäiväkahvit jälkiruuaksi. Tämän jälkeen ilta oli vapaata tutustua hotelliin ja lähialueeseen ennen levolle menoa.

Tiistai aloitettiin maukkaalla aamiaisella ja paikallisopas otti sen jälkeen komennon ja lähdimme kävellen katsomaan kaunista vanhaa puutaloaluetta, jossa oli pieniä erikoisliikkeitä ja ravintoloita värikkäissä rakennuksissa. Reilun puolentunnin kävelyn päätimme Öljymuseon pihapiiriin.

Stavangerin edustalta Norjalaiset löysivät 1960-luvun lopulla merestä öljyä, joka muutti heidän elämänsä kokonaan, ja tätä pääsimme todistamaan museossa tunnin kiertokävelyllä hyvän oppaan johdolla.

Museolta matka jatkui bussikyydillä kaupunkiin tutustumiseen, jossa näimme paljon hyvin hoidettuja rakennuksia melko pienillä tonteilla, näimme myös kolmen ison miekan muistomerkin, joka oli pystytetty rantakalliolle siitä syystä, että tällä paikkakunnalla kuningas Harald Kaunotukka yhdisti kaikkiaan parikymmentä pientä kuningaskuntaa yhdeksi ja näin syntyi Norjan kuningaskunta.

Ajelun aikana näimme isot satama-alueet ja telakoita, isoja siltoja ja tunneleita ja matka päättyi Konserttitalon ravintolaan lounasta syömään, joka tosin hieman viivästyi, kun he väittivät tilauksen olevan vasta seuraavana päivänä. Hyvät turska annokset olivat kuitenkin meillä kaikilla edessämme tuota pikaa ja nälkä saatiin täten tyydytettyä.

Ruuan jälkeen kävelimme kauniin ilman vallitessa hotellille, mutta ensin monet tutustuivat sataman terasseihin, joko kahvin tai jonkun muun tuotteen muodossa. Ilta oli sitten taas kaikilla omaa aikaa katsella kaunista kaupunkia.

Keskiviikkona aamupalan jälkeen hypättiin bussiin ja jätettiin Stavanger taaksemme ja lähdettiin Bergeniä kohden. Matkaa oli edessä reilut 200 km ja kaksi lauttamatkaa. Puolimatkassa söimme Haugesundissa lounaan ja klo 16 aikoihin olimme Bergenissä, Norjan toiseksi suurimmassa kaupungissa (260000 as.), jossa teimme pienen keskustaan tutustumisen ennen kuin bussi jätti meidät Hurtigrutenin laiturille.

Lähtökirjautumisen ja pelastusinfon jälkeen pääsimme siirtymään laivaan ja hytitkin vielä löysimme. Tämän jälkeen saimme mennä mässäilemään seisovan pöydän herkkuja ja odottelemaan laivan lähtöä kohti ensimmäistä etappia, Ålesundia.

Illansuussa pääsimme näköalakannella todistamaan, kun laivamme ohitti Norjan kuninkaan, Haraldin omistaman laivan ”KS Norgen”.

Torstai aamusella saavuimme Ålesundiin, jossa laiva viipyi aina ilta kahdeksaan asti. Kaunis ilma suosi meitä, niinpä kaikki lähtivät tutustumaan ennakkoon Norjan kauneimmaksi kehuttua 50000 asukkaan kaupunkia kävellen.

Kaupunki oli palanut suurimmalta osaltaan 1904 ja rakennettu muutamassa vuodessa uudestaan Jugend-tyyliin ja täytyy sanoa, että kyllä se komealta näytti. Varsinkin kaupungin kukkulalla käynti antoi laajemman kuvan kaupungin komeudesta ja siisteys oli silmiinpistävää niin kuin joka paikassa tällä retkellä.

Ilta laivalla alkoi juhlaillallisella, jossa pöytäpaikat oli ilmoitettu laivaantulo kirjeessä ja ruokalistassa oli kolme vaihtoehtoa alkuruuissa, pääruuissa ja jälkiruuissa. Hyviä olivat eväät.

Perjantai aamusella jätimme jäähyväiset Hurtigrutenille Trondheimin satamassa ja hyppäsimme meitä odottaneen bussin ja oppaan kyytiin ja aloitimme tähän Norjan kolmanneksi suurimpaan (200000 as.) kaupunkiin tutustumisen.

Trondheim on yliopistokaupunki, talviurheilukaupunki, puutalokaupunki kanavineen, kirkkojen kaupunki, suurimpana Nidarosin tuomiokirkko ja tärkeä kulttuurikeskus.

Tutustumisen välissä söimme Gulassia Norjalaiseen tapaan lounaaksi ja iltapäivällä majoituimme meren rantaan upeaan uuteen Clarion hotelliin. Ilta oli vapaata omatoimiseen kaupunkiin tutustumiseen ja aika moni valitsi uuden Solsidanin alueen, jossa oli melkoinen ravintolaryhmittymä iltapalan nauttimista varten.

Lauantaina aamupalan jälkeen K-Senioreilla alkoi kotimatka ja Finnairin sinivalkoisin siivin saavuimme räntäsateiseen Helsinkiin. Ilmat Norjassa olivat kuitenkin aivan huippu hyvät, joten matkasta jäi siinäkin mielessä mukavat muistot.

Seuraava matkakohde on sitten Tanska, joka äänestettiin porukalla.